Methode Mensendieck

Als kind hebben we al leren zitten, staan, lopen en tillen. Bewegingen die zo vanzelfsprekend zijn geworden, dat we er niet of nauwelijks over nadenken. Totdat er iets misgaat. Misschien een keer verkeerd getild en daardoor pijn in de rug, of buikspieren verwaarloosd en de rug overbelast. Of jarenlang alles op één spier gezet, terwijl er drie of vier gebruikt konden worden. Wat er ook gebeurd is, als u bereid bent zelf iets te doen aan de pijnklachten, kan oefentherapie Mensendieck een goede behandelmethode zijn. Waarom? Omdat je bij een oefentherapeut leert begrijpen waar de klachten vandaan komen, en ook beter leert omgaan met rug, nek, schouders, armen, heupen, knieën, en voeten.

Bewustwording
Met behulp van de oefentherapeut Mensendieck leert u bewuster om te gaan met uw eigen lichaam. U zult merken dat u steeds vaker automatisch kiest voor een betere houding en een meer gezonde manier van bewegen. En zo bent u dus uiteindelijk zelf degene die uw klachten kan verhelpen of verminderen. Uw eigen therapeut.

 

Het motto van de oefentherapeut Mensendieck is: zelf zien, zelf doen, zelf voelen.
Sleutelbegrippen zijn: bewustwording en zelfwerkzaamheid


"Mensendieck" getekend door Martin Visser

Ontstaangeschiedenis Mensendieck - Bess Mensendieck
Oefentherapie Mensendieck is een actieve behandelmethode gericht op het houdings- en bewegingsapparaat van de mens. De grondlegster van deze methode heet Bess Mensendieck (1867- 1957). Haar bewegingsleer was vooral een reactie op de Victoriaanse normen en de vervreemding van het eigen lichaam als gevolg van de toen heersende moraal. Zij predikte dat geestelijke activiteiten niet los gezien kunnen worden van het lichamelijke en dat iedereen grotendeels zelf de contouren van zijn lichaam kan bepalen door op een functionele manier te oefenen. Geen geïsoleerde spieroefeningen, maar bewust en totaal bewegen. De mens moet dus bewust zijn eigen wil gebruiken om zijn houding en beweging te verbeteren. Dit betekent vooral goed leren luisteren naar de informatie die uit het lichaam zelf wordt verkregen. Uit de spieren, gewrichten, banden en pezen. Goed zoeken naar de juiste spanning in de spieren die nodig is voor een bepaalde beweging of activiteit waar je op dat moment mee bezig bent. Maar ook door de informatie die je van buiten uit krijgt door te kijken naar jezelf en te luisteren naar de houdings- en bewegingcorrecties die zij aangaf. Al deze informatie wordt in het centrale zenuwstelsel verwerkt en geeft een bewuste reactie in het bewegen zodat die uiterst doelmatig kunnen worden uitgevoerd. Dit betekende dat aangeleerde bewegingen na oefeningen automatisch gaan verlopen en in het dagelijks leven worden toegepast. Hierdoor ben je dan niet meer afhankelijk van een uur in de week oefenen, maar door het toepassen in het dagelijks leven oefen je dus de hele dag door.