Bekkenklachten

Pijn in de omgeving van het bekken komt vaak voor in de zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn. Het bekken is een ring die gevormd wordt door 3 botstukken, die samen een ring vormen. De linker en rechter bekkenhelft (ilium) en het heiligbeen (sacrum) Ze worden verbonden met 3 gewrichten. Aan de voorzijde d.m.v. een kraakbeenverbinding, het schaambeen (de symfyse) en aan de achterzijde door twee SI gewrichten (sacro-iliacaal). Het bekken speelt een belangrijke rol bij de krachtenoverdracht van de romp naar de benen. In een normale situatie is er bijna geen beweeglijkheid in de bekkenring mogelijk. In de loop van de zwangerschap vindt er onder invloed van zwangerschapshormonen een natuurlijke verweking van de gewrichtsbanden in het lichaam plaats. Vooral de banden rond het bekken kunnen door deze verweking onvoldoende steun geven aan de bekkengewrichten en raken hierdoor overbelast.

Pijnklachten

  • pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede.
  • pijn links en/of rechts onder in de rug ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen.
  • pijn rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere schokkerige bewegingen

De pijn en de daaruit voortvloeiende vermoeidheid kunnen gevolgen hebben voor het deelnemen aan gezinsleven, werk, sociaal leven en sport. Veel vrouwen met bekkenpijn merken dat zij zich in het dagelijks leven minder vanzelfsprekend kunnen bewegen. Onbewust wennen zij zich een verkeerde houding aan om het bekken te ontzien maar vaak blijkt dit juist averechts te werken en nemen de klachten hierdoor toe. Hoe kun je bijvoorbeeld op een goede manier opstaan uit een stoel zonder je rug teveel te belasten? Hoe kun je met een zwangere buik op een veilige manier bukken en tillen.

De oefentherapeut helpt jou om een zo gunstig mogelijk houdings- en bewegingspatroon aan te leren waardoor het bekken minder wordt belast. 

Tijdens de behandelingen leer je gerichte oefeningen om het bekken te stabiliseren en om bekkenblokkades te voorkomen. Deze oefeningen geven een snelle afname van klachten rond het bekken en de rug. 

Ik werk samen met de verloskundigenpraktijk Vida in Bilthoven.